הכל אבוד והרשות נתונה

אני אקטיביסט. יש הרבה דברים שהייתי רוצה לשנות בעולם, וכמה מעטים שאני לוקח חלק במאבק לשנות אותם. אבל אני לא באמת מצפה שמאבק כלשהו יסתיים בהצלחה, ואני לא חושב שזה צריך להיות שיקול בהחלטה להיות פעיל במאבק כזה או אחר.

קורים בעולם הרבה דברים רעים. אני לא אמנה דוגמאות – כל אחד מאיתנו יכול לחשוב על כמה, ואף רשימה לא תכיל את הכמות הבלתי־נתפסת של דברים רעים שקורים. אני יוצא מנקודת הנחה שכפי שקורים בעולם כלכך הרבה דברים רעים היום, גם ימשיכו לקרות כלכך הרבה דברים רעים בעולם מחר, שבוע הבא, שנה הבאה, ובכל רגע אחר בחיי.

אני לא בא להגיד שהכל אבוד ואין מה לעשות. הכל אבוד, ובגלל זה אף פעם לא יהיה חסר מה לעשות. אישית, אני מרגיש חייב לעשות משהו. אני לא מרגיש בנוח לעמוד מנגד וסתם לתת לדברים רעים לקרות. הם קורים וימשיכו לקרות, אבל אני צריך לנקוט עמדה ולנסות למנוע אותם.

אני לא יכול למנוע את כולם. אפילו לא אחוז. אפילו לא פרומיל. אף אדם לא יכול. ובכל זאת, יצורים נהדרים שכמותינו, בני אדם מתעקשים לנסות.

כשקבוצה של אנשים מנסה לשנות את העולם לטובה, למנוע עוולות וסבל, יש נטייה לקוות שהמאבק יצליח באופן מוחלט מתישהו וכל מטרות הקבוצה יושגו. צריך רק להסתכל על תוצאותיה של כל מהפכה שתעלו על דעתכם כדי לראות כמה התקווה הזו היא תקוות שווא. אנחנו לא חיים בעולם מושלם, וכמה שלא ננסה, לא נצליח לחלוטין במאבק לשפר אותו.

אבל העובדה שאקטיביזם לא יכול להוביל להצלחה מוחלטת, לניצחון מוחץ נגד כוחות הרשע, לא אומרת שאנחנו לא צריכים לנסות. דווקא בגלל שהמטרות נעלות ורחוקות כלכך, כלכך בלתי־אפשריות, צריך לנסות.

כי למרות שאין סיכוי שנגיע להצלחה טוטאלית, יש סיכוי לא רע שהנסיון להגיע אליה יביא לנו לפחות הצלחה חלקית.

בנוסף, כשאת מנסה לעשות משהו, המטרה נראית לך יותר ויותר אפשרית עם הזמן, ואת מקבלת תחושה שיש אנשים אחרים שמרגישים כמוך. אלו אשליות, אבל כאלה שמאפשרות לך להתמודד עם העולם הקשה שנולדת אליו.

אז אם באמת איכפת לך מהעולם שלנו, אל תגיד לי שאי אפשר, אל תגיד לי שזה קשה, אל תגיד לי שיש יותר מדי מאבקים ואם היית משתתף בכולם לא היה לך זמן לישון. אל תגידי לי את הדברים האלה, כי הם נכונים ואני יודע אותם. חוויתי אותם על בשרי. באמת אי אפשר, ובאמת קשה, ובאמת יש יותר מדי מאבקים. אז תבחר מאבק שנראה לך ראוי, ונסה להביא אותנו לעולם מושלם.

אם תגלי שהמאבק הספציפי שבחרת הוא לא המקום בשבילך, אף פעם לא יהיו חסרים מאבקים אחרים לבחור מהם – והפעם תגיעי אליהם עם נסיון.

אם תתמיד ותנסה לתקן את העולם, כנראה שתכשל, אבל כנראה שבכל־זאת תותיר את העולם במצב קצת פחות גרוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *