ערך מוסף

יש הטוענים שהמהגרים/פליטים האפריקאים בישראל מהווים בעיה מכיוון שהם גוזלים מקומות עבודה מהאנשים שכבר נמצאים בארץ.1 הטיעון הזה הוא מופרך, ואפילו אדם בעל הבנה בסיסית למדי בכלכלה, כמוני, יכול לראות את זה. אני אנסה להסביר את זה, עד כמה שאני יכול.

לשם הדוגמא, בואו נדמיין לעצמנו שני בחורים אפריקאים דמיוניים: אַמְסָלוּ מסודאן, וקִידַנֶה מאריתראה.

במערכת כלכלית שבה אתה עובד עבור תשלום, כשאתה "לוקח" מקום עבודה אתה בעצם לא לוקח כלום. אכן, אתה לוקח הביתה משכורת, אבל כנראה שהמעסיק שלך מרוויח מהעבודה שלך יותר ממה שהוא נותן לך. אילו הוא נתן לך יותר ממה שהעבודה שלך נותנת לו, הוא כנראה לא היה מעסיק אותך. (או שהוא עתיד לפשוט רגל ובכך לחסל גם את המשרה שלך.)

אז זה קודם כל: עובדים, ובמיוחד עובדים בשכר נמוך, לא לוקחים מהחברה, אלא נותנים לה.

דמיין שאתה ישראלי בעל עסק, ולא מהסוג שסופג הפסדים ועומד לפשוט רגל. נגיד שאתה צריך להעסיק מישהו כדי למלא משרה, וחישבת שאם תשלם למישהו 4,500 ש"ח בחודש או פחות, תצא בסוף ברווח כלשהו. בא אמסלו, ובא ישראלי בשם יוסי, ושניהם יכולים כנראה לעשות את העבודה ברמה סבירה. יוסי יסכים לעשות את העבודה ב- 4,500 ש"ח ברוטו, ואמסלו יסכים אפילו ב- 4,000. אז אתה שוכר את אמסלו, והנה אתה ישראלי שחוסך עוד 500 ש"ח תודות לעבודה של אפריקאי – וזה בנוסף לרווח שהיית עושה אילו היית שוכר את יוסי, שגם עם המשכורת שלו לא היית יוצא בהפסד.

עכשיו, מה בעצם קורה עם המשכורת הזו שאתה נותן לאמסלו? לפחות את הסכום הזה אפריקאי לקח מישראלי, נכון?

לא, לא נכון.

שקלים, אפילו הרבה מהם, אי אפשר לאכול. בשביל לאכול צריך לתת את השקלים האלה למישהו אחר, ובתמורה לקבל אוכל.

שוב, אותו ההיגיון: נגיד שהעסק שלך הוא סופרמרקט, ואתה קונה בסיטונאות קילו עגבניות, נגיד ב- 10 שקלים. אתה מחשב שכדי לא לצאת בהפסד בסוף החודש אתה צריך למכור את אותו קילו עגבניות ב- 14 ש"ח. אז בא קידנה האריתראי ונותן לך 14 ש"ח בשביל לקחת הביתה קילו עגבניות. אתה נשאר עם רווח של 4 ש"ח.

עכשיו נניח שאמסלו חי בחסכנות ובסוף כל חודש הולך לחלפן כספים בשם דוד, קונה לירות סודניות, ושולח אותן בדואר למשפחתו. הופה, סוף סוף תפסנו אותו לוקח משהו! כן ולא. כן, הוא הוציא בסופו של דבר חלקיק מהערך שהוא הוסיף לכלכלה הישראלית ושלח אותו לסודן. אבל אפילו כשהוא עושה את זה, הכלכלה הישראלית יוצאת נשכרת עוד פעם – גם דוד צריך לאכול משהו, ובשביל זה יש לו עמלות (או סתם שער חליפין מנופח). מה שהוא מרוויח מההחלפה אולי יגיע אליך כשגם הוא ירגיש צורך עז לזלול עגבניות.

אותו ההיגיון גם לגבי מה שאתה, בתור המעסיק של אמסלו, מרוויח מהעבודה שלו – גם את כל הכסף הזה אתה תפזר סביבך בכלכלה הישראלית, אפילו אם בדרך תספיק להנות מזה.

בסופו של דבר, עם כמה שהשכיר האפריקאי שלך לקח משרה ולקח משכורת, הרבה מאוד אנשים יצאו נשכרים מזה.

אבל רגע, מה עם יוסי, שבגלל אמסלו אין לו עבודה אצלך בסופרמרקט?

נכון, הוא יצטרך למצוא עבודה אחרת. אבל תודות לאמסלו וקידנה, הסיכויים של יוסי גם כן קצת טובים יותר. אתה בתור בעל הסופרמרקט, ודוד חלפן הכספים, וכל שאר בעלי העסק שנהנים מההוצאות של האפריקאים, כל העסקים שלכם עושים רווחים קצת יותר טובים, וזה אומר שיש סיכוי קצת יותר גדול שתוכלו להרחיב את העסק ולשכור עוד מישהו – ואולי זה יהיה יוסי.

עכשיו, נגיד שקידנה האריתראי לא משיג עבודה, ולכן זקוק לסיוע כלכלי-חברתי כלשהו מהרשויות. חבר שלח לי מסמך בעל חזות רצינית משנת 2009 (PDF) שבו נטען: "כל מהגר זר הנכנס לישראל דוחק הצדה עוד יוצא אתיופיה או בדווי בישראל הזקוקים גם הם נואשות לסיוע".

הנה, סוף סוף תפסנו אפריקאי שלוקח משהו מאזרחי ישראל, נכון? קצת נכון, אבל גם לא ממש נכון.

כמו שראינו, אם איכשהו הסיוע הזה אומר שקידנה יקבל כסף, הכסף הזה בסופו של דבר ברובו יגיע לישראלים. כלומר, הסיוע הכספי שנותנים לאפריקאי בישראל יחזק את הכלכלה הישראלית.

אבל גם אם הסיוע לא שם כסף ביד של קידנה, אם מדובר בסוג כלשהו של סיוע שיעזור לו להתמקם טוב יותר בחברה, נגיד שהעירייה נותנת לו הכשרה מקצועית חינם, גם אז מדובר בהשקעה בכלכלה הישראלית. עכשיו, אין שום ספק שבדווים, אתיופים, ערבים אזרחי ישראל, והרבה מאוד קבוצות אחרות בחברה הישראלית זקוקות נואשות לסיוע שכזה. אבל בין אם מדובר ביהודי או לא יהודי, אפריקאי או לא אפריקאי, מדובר בהשקעה, שאנחנו כחברה עוזרים למישהו עכשיו, ובהמשך הדרך הוא יהיה יותר משכיל ו/או מיומן, ויהיה מסוגל לעבוד בעבודה שתורמת יותר לכלכלה של כולנו.

עד כמה שאני יודע, כרגע הרשויות לא משקיעות כלום בסיוע לסודנים ואריתראים. לדעתי הן גם רחוקות מלהשקיע מספיק בסיוע לכל הקבוצות המוחלשות האחרות בחברה הישראלית – ויש המון כאלה. שכונות דרום ת"א זקוקות לסיוע כבר המון זמן, והן דוגמא מצוינת להזנחה הממלכתית הזו.

אבל בואו נחשוב רגע. בערך חמישית מאוכלוסיית ישראל חיה בעוני, לפחות. יש כנראה בערך 7.8 מיליון אנשים במדינה, כלומר לפחות 1.5 מיליון עניים. (שזה נתון מזוויע למדי). אז אומרים שיש 60 אלף אפריקאים שנמצאים בארץ באופן לא חוקי.2 אוקיי. אם המדינה תרצה מתישהו ברצינות לעזור לחלשים, יש לה הרבה מאוד חלשים לעזור לה, ועוד 60 אלף, בינינו, לא הולכים לשנות הרבה.

אז יאללה. צריך להפסיק להטפל לאפריקאים, להרשות להם לצאת לעבוד ולעזור לכלכלה שלנו לצמוח, ובמקביל לדרוש מהממשלה ומכל המפלגות להתחיל לטפל בבעיית העוני האיומה, כל אחת בדרכה. יש הרבה דברים שאפשר לעשות, והרשויות ממשיכות שלא לעשות כמעט כלום. האפריקאים הם מספר זעום לעומת ממדי הבעיה, ואין סיבה טובה להתמקד רק בהם.

הערות שוליים:

  1. יש גם טענות אחרות בנושא, שאני לא אתייחס אליהן בפוסט הזה. []
  2. דווקא יש סיבות טובות להטיל ספק בזה, כמו שדובי קננגיסר מסביר. []

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *